Exponát měsíce - červen 2024
od 12. 6. 2024 Předsálí Všeobecné studovny, přízemí (vchod A), po-so: 9.00-19.00 (v provozní době NK)
Vstupné 20 Kč (čtenáři NK ČR zdarma)
Hodinky a modlitby
Čechy 1480–1490
NK Praha, sign. XVII G 3
f. 110v
Vystavený rukopis obsahuje soubor modliteb určených k pravidelné recitaci během dne a dále modlitby k různým příležitostem. Na prvních sto třiceti foliích jsou opsány liturgické hodinky – žalmy, hymny a modlitby, které se recitovaly během noci (matutinum), za svítání (laudy), o šesté ranní (prima), deváté dopolední (tercie), v poledne (sexta), ve tři hodiny odpoledne (nona), v podvečer (nešpory) a před spaním (kompletář). Zahrnuty jsou zde Hodinky o umučení Krista, Hodinky k věčné moudrosti a Hodinky panny Marie. Následuje sedm kajících žalmů, které byly běžnou součástí modlitebních knih. Závěr tvoří různé modlitby (prosba k anděli strážci o ochranu, uctívání Kristova utrpení, kající modlitby aj.)
První majitel knihy zůstává neznámý. Ovšem díky záznamu na konci rukopisu lze sledovat, jaké byly jeho další osudy. V roce 1575 jej zakoupila abatyše Dorota z Krumlova pro benediktinský klášter sv. Jiří na Pražském hradě. Cesta do klášterní knihovny je o to zajímavější, že soubor původně vznikl pro utrakvistického objednavatele, jak lze vyčíst z modliteb k přijímání. V nich je opakovaně zmiňováno přijímání pod obojí způsobou. Na jednom místě je zmínka o přijetí krve zaškrtána („svatá krev jeho, kterúž jsem pil“). Jinde jsou však tyto formulace ponechány nedotčené, včetně rubrikovaných nadpisů (např. nadpis k modlitbě „Po přijímání obého, totiž svátosti těla a krve Krista Pána“).
Rukopis je poměrně bohatě vyzdoben. Obsahuje šestnáct figurálně zdobených iniciál a další dekoraci včetně rozvilin na okrajích. Rozevřená stránka ukazuje scénu navštívení panny Marie v iniciále B (f. 110v). Těhotná Marie se zde setkává se svojí příbuznou Alžbětou, která navzdory stáří a předpokládané neplodnosti rovněž očekává narození syna, budoucího Jana Křtitele. Evangelista Lukáš vypráví, jak se při setkání dítě v Alžbětině břiše pohnulo radostí a ona díky němu poznala, že se Marie stane matkou spasitele. Výjevy z Mariina života běžně sloužily k členění jednotlivých částí oficia, jak je zřejmé i z této ukázky, kde scéna uvozuje modlitby „k třetie hodině“ mariánských hodinek.